Home Markten Live Netto Sabato

Geplaatst op 19 september 2016 door Wijntijd

Wijnbar in de supermarkt

WijnOpenIs het een trend die straks vanuit het Brexit-rijk toch richting het Europese continent overwaait? Feit is dat de Britse reuzen van de grootdistributie, met hun soms waanzinnige discount-campagnes, continu op zoek zijn naar nieuwe manieren en concepten om de wijnconsument in hun vestigingen te lokken. En hun wijnverkoop te stimuleren.

Het paard van Troje lijkt nu gevonden: net zoals er reeds lang in-house bakkerijen of charcuterieshops zijn, investesteert gigant Waitrose niet langer in de expansie van zijn netwerk en nieuwe filialen, maar in een interne wijnbar binnen bestaande supermarkten.

Geen occasioneel hoekje met een tafel en drie proefflessen zoals wij dat in ons land ook geregeld aantreffen - met meestal dan nog abominabel slechte proefglazen en een 'verkoper' die een wijntje van 4 euro opleukt tot een grand cru van 40 euro -, maar een écht uitgebouwde in-store bar, met als filosofie ‘try before you buy’.

Waitrose – of liever de moedermaatschappij John Lewis Partnership - heeft effectief besloten zijn ongeveer 350 vestigingen in het Verenigd Koninkrijk voorlopig niet langer numeriek uit te breiden, maar integendeel te investeren in de bestaande panden en de lokale 'hospitality sales', waarin het nieuwe wijnbarconcept zeker een plaats heeft. De verkoop in die in-store faciliteiten – waaronder nu reeds 121 cafés, 81 bakkerijzones, 9 versesappenbars en 7 wijnbars – blijken immers de winstmakers (+7,1% omzet) in een voor de rest vooral dalende markt.

Sir Charlie Mayfield, chairman van de John Lewis Partnership, legt deze nieuwe focus zo uit: “We hebben bruto-omzet en het marktaandeel in zowel Waitrose als John Lewis laten groeien, maar toch is onze winst gedaald. Dit weerspiegelt de marktomstandigheden (…) en deze trend is niet het gevolg van het EU-referendum, die tot nu toe weinig merkbare invloed op de verkoop heeft gehad. In plaats daarvan zijn er ingrijpende veranderingen in de samenleving, in de detailhandel en op de werkplek die een veel grotere impact hebben.”

Mooie post-Brexit-praat, maar ik vraag me af: wanneer volgen de Belgische grootdistributeurs deze strategie en zien we ook dit wijnbar-concept structureel in onze steden opduiken? Een Belgische wijnmarkt die toch zo zwaar in de greep van de grote ketens ligt, zeker in het betaalbare instapgenre, zal ongetwijfeld dit Britse voorbeeld willen volgen.

Frank Van der Auwera

Reacties

Onze blogs

Meer
Related Posts with Thumbnails