Home Markten Live Netto Sabato

maart 2017

Geplaatst op 29 maart 2017 door Wijntijd Reacties | Reageren

Cava flirt met Veneto

FreixenetHet gezegde ‘hou je vrienden dichtbij en je vijanden nog dichterbij’ is blijkbaar ook doorgedrongen bij de cava-producenten.

En niet het eerste het beste mini-merk dit keer, want megabubbelspeler Freixenet lanceerde op de voorbije beurs ProWein meteen een nieuwigheid: de portfolio werd immers uitgebreid met een Prosecco DOC en zelfs een cuvée Conegliano Valdobbiadene Prosecco DOC, allebei verpakt in flessen die Boheems reliëfkristal en luxe suggereren.

Beide cuvées worden geproduceerd onder hoede van Freixenet door de coöperatieve La Marca. Einde vorig jaar werden deze flessen reeds in primeur geschonken tijdens de TFWA World Exhibition in Cannes, maar vanaf nu zullen beide bubbels vooral in onafhankelijke online-winkels en Duty-Free Shops in Europa worden aangeboden met een prijskaartje rond de 12 euro.

Is dit nu de toekomst? Financieel voldoende krachtige holdings die daarom zelfs de potentiële concurrentie op eigen terrein wil verslaan?

De motivering voor deze stap is immers duidelijk. Alleen al in de zo cruciale afzetmarkt van het Verenigd Koninkrijk kromp in 2016, voor het tweede jaar op rij, de verkoop van Freixenet onder druk van de steeds populairdere Prosecco. En tevens onder invloed van de nefaste discount-politiek die over het Kanaal gehanteerd wordt, zeker in de grootdistributie.

Frank Van der Auwera

Geplaatst op 24 maart 2017 door Wijntijd Reacties | Reageren

Onrust in Corton

DruivenBourgogneliefhebbers krijgen al water in de mond als ze de naam ‘Corton’ lezen of horen, want deze grand cru prikkelt zowel de smaakpapillen als hun portefeuilles.

Maar al enkele weken heerst er grote nervositeit bij de bewoners en wijnmakers van de fameuze Corton-heuvel. Want alhoewel de Pinot Noirs en Chardonnays er succesvol op de flanken groeien, bevindt zich op de top van deze heuvel ruim 66 hectare bos.

En nu blijkt er plots een mysterieuze koper geïnteresseerd in die lap grond. Wat de 'locals' vooral verontrust is dat deze koper naar verluidt bereid is 1,5 miljoen euro voor deze bosgrond neer te tellen, terwijl de geschatte waarde slechts rond de 300.000 euro schommelt.

Verborgen agenda?

Met andere woorden: hier zit volgens de actievoerders een verborgen agenda achter. Want alhoewel dit terroir in principe géén appellatie-terrein is, dus niet voor de wijncultuur kan ingeschakeld worden – tenzij de nieuwe eigenaar wijn zonder beschermde herkomstbenaming wil produceren - , vrezen ze andere projecten, zoals de bouw van een resort of hotel.

De daarbij horende, zelfs gedeeltelijke, ontbossing zou immers het microklimaat sterk beïnvloeden van de wijngaarden in de geburen, waaronder ook Pernand-Vergelesses, Aloxe-Corton of Ladoix-Serrigny. De bomen zorgen momenteel voor een zekere verkoeling van de nabije wijngaarden, beïnvloeden de rijping van de trossen positief en remmen de erosie van de heuvelruggen af, omdat het regenwater beter wordt vastgehouden.

Zelfs esthetische en biologische argumenten worden ingeroepen: volgens de die-hards zou het verdwijnen van deze groene kruin op de Corton-heuvel niet alleen het panorama verknoeien maar tevens de biodiversiteit van fauna en flora verstoren.

De gemoederen blijven dus gespannen in dit deel van de Côte d’Or, ook al wordt er langs officiële zijde geargumenteerd dat er wettelijk géén boom mag gerooid worden. Maar velen weten dat er vaak een mouw aangepast wordt als er veel geld op tafel komt.

Er is daarom nu zelfs sprake dat L'association Paysages de Corton, die alle eigenaars van aanpalende wijngaarden verenigt, een tegenbod wil doen en zelf ‘hun’ heuvel aankopen.

Frank Van der Auwera

Geplaatst op 21 maart 2017 door Wijntijd Reacties | Reageren

Millenials zijn wijngek

Uiteraard verschilt de Amerikaanse wijnmarkt grondig van de Europese, laat staan de Belgische, maar toch komt er voor de wijnverkoop optimistisch nieuws uit het land van Uncle Donald.

Met name dat de ‘millenials’ objectief de meest enthousiaste wijngekken zijn, die met voorsprong andere generaties op dat vlak overklassen. Ze kopen en drinken veel frequenter wijn.

Een recent onderzoek van Wine Market Council, een non-profitorganisatie van de wijnindustrie, concludeerde immers dat deze millenials maar liefst 42% van alle wijn in de V.S. opdrinken (referentiejaar 2015). Daarmee laten ze elke andere leeftijdscategorie ver achter zich.

Binnen deze ruime groep van de millenials zijn het vooral de 29 tot 38-jarigen die in dat referentiejaar 159,6 miljoen kisten/kartons wijn soldaat maakten.

Deze millenials zijn zeker geen zuinige nippers, want ruim 3 op de 10 behoort tot de zogeheten ‘High Frequency’-drinkers, wat betekent dat ze – als er wijn op tafel komt – toch gemiddeld zo’n 3 glazen consumeren ‘per sitting’.

Andere opvallende trend: 2/3 van de meest enthousiaste wijndrinkers in deze millenial-categorie zijn vrouwen.

Uit een rondvraag bij Californische wijndomeinen blijkt trouwens dat deze millenials niet alleen dé pijler en dus toekomst vormen onder de wijnverkoop/consumptie, maar bovendien altijd bereid zijn iets nieuws te proberen en bovendien heel leergierig zijn over het vinificatieproces.

Frank Van der Auwera

Geplaatst op 10 maart 2017 door Wijntijd Reacties | Reageren

China haasje-over met Britten

UKWineAl lang voorspeld: niet alleen economisch, militair en politiek is de Chinese volksrepubliek een grootmacht, maar ook qua wijnconsumptie spelen ze een hoofdrol. Zelfs in die mate dat nieuwe cijfers van de ‘Vinexpo/WSR Global Study’ suggereren dat binnen drie jaar China de nummer 2 positie zal overnemen van het Verenigd koninkrijk als belangrijkste wijn(inport)markt.

De Chinese markt voor zowel stille als mousserende wijnen zou namelijk tegen 2020 dik 21 miljard Amerikaanse dollar wegen, tegen dan 16 miljard voor het Verenigd Koninkrijk - dat dus naar de derde plek op de hitparade tuimelt.

Dat het niet alleen de toenemende dorst en koopgulzigheid is bij de Chinese midden- en topklasse die voor deze verschuiving zorgt, blijkt eveneens uit deze studie. Voor een stuk zou deze tuimeling van het V.K namelijk verklaard worden door een veranderend drinkgedrag.

Met name de consumptie van geïmporteerde stille wijnen zou er tegen 2020 krimpen van 120,9 miljoen kisten (van 12 flessen) naar 117,4 miljoen kisten. Vooral de spotgoedkope discountwijnen die de Britse markt overspoelen – flessen beneden de vijf pond aankoop – zouden een flinke terugval noteren.

En ook de effecten van de Brexit zullen absoluut een negatief impact hebben op de positie van het V.K. als tweede grootste wijnimporteur ter wereld.

Brexit Bubbels

Eén lichtpuntje voor onze buren over het Kanaal: ze worden wel wereldkampioen Prosecco-drinkers. Tegen 2020 zou de consumptie van deze Italiaanse bubbels er pieken tot 8,2 miljoen kartons (van 12 flessen of 9 liter).

Kunnen ze hun Brexit toch feestelijk wegspoelen…

Frank Van der Auwera

Onze blogs

Meer