Home Markten Live Netto Sabato

Geplaatst op 27 januari 2018 door Wijntijd

Kurk en het Kodak-syndroom

KodakTijd om als wijnliefhebber een nieuwe term te leren: het ‘Kodak Syndrome’.

Onlangs maakte Fabrice Chevallet, de Europese vicepresident sales & marketing van de synthetische wijnkurkproducent Nomacorc, een blitzbezoek aan ons land. Nomarcorc is geen kleine speler, want bestrijkt 14% van de totale markt en is wereldwijd de 2de grootste wijnsluitingsproducent, na het voorlopig ongenaakbare Amorim.

In de VS heeft Nomacorc zelfs 30% marktaandeel en zitten er cliënten als Gallo, Woodbridge by Robert Mondavi, Kendell Jackson en Cupcake in hun portfolio. Elders maken bekende huizen van hun producten gebruik zoals Zuccardi in Argentinië, Fontanafredda in Piemonte of JL Chave in de Rhône-vallei.

Uiteraard is Chevallet geen grote pleitbezorger voor natuurkurk, wat ook bleek uit zijn analyse van de flessenmarkt: “Twintig jaar geleden werden wijnflessen voor bijna 100% afgesloten met natuurkurk”, zo klonk het. “Vandaag heeft natuurkurk nog amper 50% in handen. Natuurkurkproducenten zijn met andere woorden de helft van hun markt kwijtgespeeld (…). Wat mij betreft lijden ze aan het Kodak Syndrome.”

Namelijk: de markt veranderde toen ook in de fotografiewereld technologisch aan hoog tempo – de opmars van de digitale fotografie –, maar Eastman Kodak had het blijkbaar moeilijk om deze veranderingen tijdig te herkennen en in een nieuw operationeel businessmodel toe te passen. En betaalden daarvoor een zware marktprijs.

Big Bang

Deze Big Bang van de flessensluitingsmarkt zal zich trouwens nog doorzetten, zo voorspelt Chevallet. Eén van die pistes is blijkbaar de niche van de ‘customised closures’, op maat van de klant gefabriceerde (synthetische) wijnkurken, zelfs als het prijskaartje daarbij hoger ligt. Volgens Chevallet groeit deze vraag continu.

Hij gelooft trouwens ook dat de impact van de Millenials op de wijnindustrie qua koopkracht en drinkgedrag zeer fundamenteel zal worden.

Millenials kopen namelijk zelden nog flessen om jàren te stockeren. Vaak zijn het integendeel last-minute aankopen net voor een etentje, want ze willen (jonge) wijn voor snelle consumptie. “Deze categorie wordt in de toekomst een grote uitdaging voor producenten van premiumwijnen”, aldus Chevallet. Want parallel met hun snelle wijnconsumptie zullen deze Millenials ook alternatieve wijnsluitingen, en zelfs verpakkingen zoals BIB’s (wijndozen), makkelijker aanvaarden en hun verspreiding in de handel zo pushen.

Waarmee nog eens bewezen wordt dat dé ideale wijnflessensluiting eigenlijk fictie is. Diverse sluitingstechnieken hebben namelijk hun nut bij verschillende wijntypes/productcategorieën, andere groepen consumenten of andere drinkmomenten.

Wie deze code kan ontcijferen, zal de ‘wijnstoppenmarkt’ de komende decennia domineren.

Frank Van der Auwera

Reacties

Onze blogs

Meer
Related Posts with Thumbnails